През следващите пет години Министерството на транспорта на САЩ иска всички автомобилните производители да оборудват превозните си средства с ново поколение системи против сблъсък.
Тези превозни средства ще могат да виждат други коли и завои. След американските производители това решение ще бъде интегрирано и от европейските и азиатски автомобилни компании, пише Факти.
Подробностите
Планът има за цел да ускори внедряването на ново поколение технологии за безопасност на превозните средства, които според експертите могат да предотвратят стотици хиляди катастрофи всяка година и да подобрят ефективността на трафика.
Благодарение на тези системи превозните средства ще могат бързо и непрекъснато да комуникират помежду си и с крайпътната инфраструктура. Те работят на по-големи разстояния от сегашните системи за избягване на сблъсък, както и заобикалят физически бариери като сгради и други автомобили и предупреждават водачите доста по-ранно за опасност – като внезапно спиране пред вас, лоши пътни условия или друго превозно средство, което ще премине на червен светофар.
Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) изчислява, че само две функции на новата система C-V2X – асистент за ляв завой и предупреждение за напречен трафик – могат да предотвратят 615 000 катастрофи и да спасят повече от 1 300 живота всяка година.
Но широкомащабното внедряване на системата C-V2X е сложен процес, който ще продължи повече от две десетилетия и изисква производителите на автомобили, производителите на устройства и дълъг списък от държавни агенции да преодолеят редица технически препятствия и да се споразумеят за универсален стандарт за обмен на данни между автомобилите.
„Това е най-високата мярка за сигурност. Мисля, че сме готови. Просто съм любопитна кога потребителите действително ще научат за нея и ще поискат да я инсталират в колите си “, казва Дебра Беззина, изпълнителен директор на Центъра за свързан и автоматизиран транспорт към Университета на Мичиган.
Какво е C-V2X?
Повечето съвременни автомобили са оборудвани със системи за избягване на сблъсък, които разчитат на комбинация от радар, камери и лазерни сензори, за да открият, когато други превозни средства в непосредствена близост намаляват или променят посоката си. В зависимост от производителя те уведомяват водачите за опасността с предупредителна светлина, звуков сигнал или по друг начин. Тези системи са добри при откриване на опасност в непосредствена близост, но са ограничени от линията на видимост.
Превозните средства с поддръжка на C-V2X ще бъдат оборудвани с клетъчни комуникационни системи, които предават данни в лентата от 5.9 гигахерца с ниска латентност, която Федералната комисия по комуникациите на САЩ е запазила специално за тази цел.
Всяка десета от секундата системите ще изпращат пакети данни за местоположение, размери, скорост, посока на движение и друга информация за безопасност до всички останали коли наоколо и до крайпътни предаватели. Така, дори при липса на пряка видимост, системите могат да комуникират помежду си на разстояние най-малко 300 метра, което означава, че водачът ще бъде уведомен за опасност много по-рано от сега и колата ще има повече време да спре.
Въпреки че системите C-V2X не изискват клетъчни мрежи за комуникация между устройствата, те работят по същите стандарти 3GPP, които управляват клетъчните комуникации. В райони с мобилно покритие това означава, че системите могат да бъдат свързани в мрежа, за да събират и предават информация в реално време за по-широки модели на трафик.
Има обаче един проблем
Това разширяване на комуникационните възможности създава редица проблеми с киберсигурността и поверителността. За да се предотврати манипулиране или пренасочване на комуникациите за проследяване на шофьорите, Министерството казва, че C-V2X ще използва сигурна система за удостоверяване, изградена върху инфраструктура с публичен ключ.
Всяко устройство C-V2X ще получи серия от псевдонимни сертификати, които не идентифицират превозното средство или неговия собственик, но казват на други устройства, че е валидирано от подходящ орган за удостоверяване. За да направи невъзможно идентифицирането и проследяването на превозно средство, устройството C-V2X ще променя псевдонимния сертификат, който използва на всеки 5 минути или 2.5 километра. Съобщенията от C-V2X също така няма да съдържат никаква идентифицираща информация за превозното средство, като марка, модел или VIN номер, а само неговите физически размери.
Кога ще бъде внедрена системата C-V2X
Автомобилите, излизащи от конвейера, все още не са оборудвани с C-V2X. Планът предвижда първите пътнически автомобили с C-V2X да се появят на пазара между 2029 и 2031 година, след което 50 процента от магистралната система на САЩ и 40 процента от всички кръстовища също трябва да бъдат оборудвани с предаватели C-V2X.
Някои щати и общини вече са започнали тяхното внедряване. В момента Юта разполага с повече от 500 C-V2X предавателя, инсталирани на кръстовища и по магистрали, с планове да добави още 300 до края на годината. В момента те комуникират изключително с държавни превозни средства като камиони и регионални автобуси, оборудвани с предаватели. Това ограничено покритие не позволява пълния набор от предупреждения за безопасност, които технологията е предназначена да доставя, но позволява на Юта да извлече и друга дългоочаквана полза: подобрена ефективност на обществения транспорт.
Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US