Служебният кабинет одобри поредни промени в Кодекса за застраховането, които засягат условията по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ за шофьорите. Това бе съобщено официално от правителствената пресслужба.

Какво предвиждат новите изменения?
С промените се въвеждат изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118, която актуализира Директива 2009/103/ЕО относно застраховката „Гражданска отговорност“ и контрола върху задължението за сключването ѝ. Въвеждат се нови дефиниции за „превозно средство“ и „използване на превозно средство“, които разширяват обхвата на закона.

Основни изключения от задължителната застраховка включват:

  • Ремаркета от категория 01 (до 750 кг).
  • Самоходна техника с двигателна мощност до 10 kW.
  • Велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращи се превозни средства.

Как ще се издават удостоверенията за застрахователни претенции?
Удостоверенията за застрахователни претенции вече ще се издават централизирано от Гаранционния фонд, който поддържа електронен регистър с данни за всички щети. Това ще позволи да се отрази цялата история на водача, независимо от застрахователя, с който е работил.

Промени в системата „бонус-малус“
Законопроектът предлага корекции в системата за определяне на застрахователната премия. Размерът на премията ще зависи от броя на предявените претенции.

Нови минимални застрахователни суми
Измененията предвиждат актуализиране на минималните застрахователни суми по задължителната „Гражданска отговорност“.

Хармонизиран механизъм за обезщетения
В случай на неплатежоспособност на застраховател, увредените лица ще бъдат обезщетявани чрез общоевропейски гаранционен механизъм. В България тази функция ще се изпълнява от Гаранционния фонд.

Промени в начина на финансиране на фондовете
Вноските към Обезпечителния фонд ще бъдат определяни като процент от застрахователната премия, а не като фиксирана сума.

Регламенти за обучение
Законопроектът въвежда регистрационен режим за организациите, които обучават служители на застрахователни брокери, като въвежда такси за регистрация и общ финансов надзор върху тях.

Законодателен процес
Законопроектът бе одобрен за първи път през март 2024 г., но законодателната процедура бе прекратена поради разпускането на 49-то Народно събрание. Последвалите опити през 50-то Народно събрание също бяха спрени по същата причина. Сега проектът ще бъде внесен за разглеждане от 51-то Народно събрание.

С тези изменения се очаква значително улеснение и по-голяма прозрачност за шофьорите, както и хармонизация с европейските регулации.

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US