Собственици и ползватели на автомобили може да бъдат спирани от преминаване на годишен технически преглед (ГТП), ако имат неплатени шофьорски глоби. Това предвижда нов проект за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), който днес беше гласуван от временната парламентарна комисия по безопасност на движението.
Още при обсъждането стана ясно, че подобна идея противоречи на Конституцията. Въпреки това, според част от народните представители, това не било тяхна работа. Един от подкрепящите предложението дори коментира: „Ние сме депутати, не конституционни съдии.“
Историята показва, че подобни опити вече са били блокирани. През 2021 г. и 2023 г. Конституционният съд отмени мерки от времето на милицията, които позволяваха спиране от движение на автомобил, отнемане или отказ за издаване на книжка заради неплатени глоби. А още през 2020 г. Върховният административен съд отмени заповед на МВР, с която граждани не можеха да напускат страната, ако дължат пари по актове.
Засега няма причина за паника. Решенията на временната комисия са само препоръчителни. Предложението за свързване на пунктовете за ГТП с базата данни за глоби на КАТ може дори никога да не стигне до пленарна зала. Освен това, според експерти от бившата ДАИ, ще са нужни поне до юли 2026 г., за да се осигури техническа възможност за прилагането му.
В същото заседание комисията предложи още едно противоречиво изменение – да се свали допустимата граница за алкохол в кръвта от 0,5 на 0,2 промила. Полицаи обясниха, че уредите трудно отчитат толкова ниски стойности. Освен това съществува риск кръвната проба да покаже под 0,2 промила, дори ако дрегерът отчете 0,3 или 0,4. В крайна сметка беше направено дори по-дръзко предложение – границата да бъде 0 промила.
„Дори децата знаят, че дрегерите се задействат от вода за уста, боза, оцет и ментови бонбони,“ коментираха депутати, които отхвърлиха предложението за абсолютна нула.
Комисията все пак прие идеята за ограничение до 0,2 промила за определени групи шофьори — тези, които са взели книжка през последните 24 месеца, ненавършили пълнолетие или с професионални категории за управление на автобуси и камиони.
Отпаднаха други крайни предложения — новите водачи да не могат да карат мощни автомобили над 90 киловата, да им бъде забранено да шофират между 22 ч. и 6 ч., както и да не управляват мощни коли през нощта.

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US