Ясното, недвусмислено и устойчиво във времето потребителско поведение е ключът към промяна в практиките и политиките на търговците в свободния пазар. Само така могат да се постигнат трайни промени в ценовите равнища. Според експертите от онлайн платформата „Ние, потребителите“, еднодневни протести като „Бойкот на супермаркетите“ и намесата на държавата чрез таван на цените или надценките не водят до дългосрочно понижаване на цените. Такива мерки нямат икономическа или пазарна логика, която да е в полза на крайните потребители.

Габриела Руменова коментира пред Economic.bg, че инициативи, които призовават към рязка и краткотрайна промяна в потребителското поведение, могат временно да фокусират вниманието на държавните власти и бизнеса върху даден проблем. Въпреки това, в случая с бойкота, очакванията на част от обществото, че търговските вериги ще бъдат „наказани“ чрез загуби от нереализирани продажби, са нереалистични. „В условията на пазарна икономика търсенето определя предлагането, включително и ценовите равнища на стоките и услугите“, подчертава Руменова.

Негативните ефекти от подобни мерки могат да бъдат сериозни. Ако се въведе таван на надценката и определени стоки изчезнат от рафтовете, ефектът ще бъде като при фалшивите промоции – намалени артикули просто няма да са налични. Освен това, външната намеса в ценообразуването може да доведе до влошаване на качеството на продуктите или намаляване на количеството в опаковките. „За да постигнат цена под определен лимит, някои производители може да прибегнат до промяна на рецептите, използвайки по-евтини съставки с по-ниско качество“, предупреждава Руменова.

От „Ние, потребителите“ са на мнение, че бойкотът не е ефективно решение. Повечето клиенти на супермаркетите пазаруват веднъж или два пъти седмично, което означава, че ако не купят в деня на протеста, ще го направят преди или след него. В крайна сметка, загубите за търговските вериги ще бъдат компенсирани в следващи периоди чрез повишаване на цените.

Решението е в устойчивото потребителско поведение. Клиентите трябва да планират покупките си, да избягват импулсивни сделки, да купуват директно от производители и да бъдат информирани. Държавата може да бъде полезна, като стимулира местното производство, контролира картелните споразумения и насърчава лоялната конкуренция. Само чрез осъзнат и дългосрочен подход могат да се постигнат положителни промени в пазарната среда.

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US