При използването на пропан-бутан за автомобил възникват няколко важни въпроса: колко дълго издържат газовите бутилки, какъв е срокът на годност на самия пропан и какви са правилата за бракуване на повредени бутилки.
Срок на годност на газовите бутилки
Тороидалните бутилки, които са с хоризонтална форма и често се монтират на мястото на резервната гума, имат срок на експлоатация около 10 години. Цилиндричните бутилки, които са с вертикална форма, могат да издържат между 15 и 20 години. Независимо от вида, всяка бутилка трябва да преминава през задължителен технически преглед на всеки пет години, припомня Актуално.ком.
Производителят трябва да посочи точния срок за използване в придружаващите документи. Ако такава информация липсва, се приема, че бутилката трябва да бъде сменена не по-късно от 20 години след първоначалната ѝ употреба.
Ако бутилката е с обем от 50 литра, нейният срок на годност може да се разчете от маркировката в горната ѝ част. Там ще откриете три групи цифри – месец и година на производство, както и датата за първоначално преосвидетелстване, което е тест след евентуални ремонти, непредвидени от производителя. Разликата между датите обикновено е 5 години – това е и интервалът между задължителните тестове. Всички резултати от тестовете се отбелязват върху корпуса на бутилката. При повредени или нечетливи надписи бутилката трябва да бъде извадена от експлоатация и подложена на допълнителна проверка или ремонт.
Как да поддържаме газовата система?
Газовата система изисква също толкова внимание, колкото и традиционният бензинов двигател. На всеки 10 000 километра е препоръчително да се сменя газовият филтър. При съвременните инсталации обикновено има два – за грубо и фино пречистване. Освен това, въздушният филтър трябва да се сменя по-често, тъй като газовият въздушен микс е по-чувствителен към прах и замърсявания.
След всеки 40 000 километра е добре да се провери работата на двигателя, състоянието на клапаните на газовата бутилка, да се почистят газовите инжектори и да се сменят гумените уплътнения в системата. Газовият редуктор също изисква внимание. При по-старите системи в него се образува кондензат, който трябва да се източва на всеки 1000 до 1500 км. След 40 000 до 50 000 км се препоръчва подмяна на мембраната на редуктора.
Веднъж годишно трябва да се прави пълна диагностика на газовото оборудване. Газовите бутилки се проверяват основно на всеки две години, а при метановите – в интервал от 2 до 5 години в зависимост от конструкцията. Специализирани сервизи извършват тези проверки, като тестват бутилката за течове, корозия, пукнатини и оценяват състоянието на клапана.
Какво още е важно да знаем?
Шофирането на газ не е по-сложно от шофирането на бензин, стига да се спазват някои основни правила. Газ трябва да се подава, когато двигателят вече е загрят, и не бива да се кара дълго на високи обороти.
Газовите бутилки не трябва да се пълнят догоре. В тях винаги трябва да има определено количество празен обем – това е т.нар. „запас на безопасност“, който компенсира разширяването на газа при повишена температура.
Самият пропан е без мирис, затова към него се добавя ароматизатор, който помага да се открие евентуален теч в системата. Газът гори по-различно от бензина, поради което някои части от двигателя – като свещите, запалването и клапаните – изискват специално внимание. Също така, трябва редовно да се източва натрупаният кондензат от газовия редуктор.
Не забравяйте – веднъж годишно газовата бутилка трябва да премине през цялостна техническа проверка, припомня Актуално ком.

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US