Как трябва да изглеждат цените на етикетите в магазините

България е на финалната права към въвеждането на еврото. Очаква се на 8 юли Съветът по икономически и финансови въпроси да даде окончателното „да“. Един месец по-късно, от 8 август, започва нова ера в етикетирането на цените – всички магазини трябва да обозначават стойността на стоките в две валути: левове и евро.

Според Закона за въвеждане на еврото, двойното обозначаване ще продължи до края на 2026 г. До декември тази година плащанията ще се извършват само в левове. През януари 2026 г. ще се приема както лев, така и евро, а след това официално ще се премине изцяло към еврото. Това обяви Нова телевизия, позовавайки се на приетите срокове.

Въпреки че официалният срок още не е настъпил, някои търговци вече започнаха да слагат двуезични ценови етикети. Това обаче доведе до объркване. На някои етикети първо се вижда левовата стойност, а след това – тази в евро. На други – редът е обърнат. Така потребителите се затрудняват при ориентиране. Представете си, че купувате 10 бири на цена 0,85 – и чак на касата разбирате, че това е в евро, а не в левове. Разликата в сумата може да бъде сериозна и да създаде неприятна изненада.

Законът изисква при двойно обозначаване цените да са ясно и четливо изписани, с еднакъв шрифт и така подредени, че да не подвеждат потребителите. Все още обаче не е уточнено изрично коя валута трябва да е на първо място – левът или еврото. В рекламите цените могат да се обявяват устно само в левове до датата на въвеждане на еврото, а след нея – само в евро.

Комисията за защита на потребителите (КЗП), която ще следи за спазването на правилата, е публикувала примерни етикети на сайта си. И там левовата цена изглежда водеща, но официално задължение за това няма. КЗП подчертава, че не може самостоятелно да налага подобно изискване, ако то не е вписано в закона.

Допълнително объркване се създава и при намаления. Етикетите понякога съдържат по четири различни стойности – стара и нова цена в левове и съответно стара и нова в евро, плюс процент на отстъпката. Това прави ориентацията още по-трудна за потребителите.

На места валутата е изписана с толкова дребен шрифт, че почти не се вижда. Затова КЗП препоръчва търговците да използват ясен, лесно четим шрифт за наименованията на валутите „лев“ и „евро“. Така ще се избегне всяко съмнение относно сумата, която клиентът трябва да заплати на касата.

Парадоксално, дори в един и същи магазин вече могат да се видят етикети само с левове и други – с двойно обозначение. Това не е нарушение, защото новите правила влизат в сила едва от 8 август.

И след тази дата обаче ще има сива зона – КЗП няма как да санкционира търговец, който поставя цената в евро преди тази в левове, защото законът не определя коя валута е водеща. От Комисията заявяват, че ще настояват за промени в нормативната уредба, за да бъдат отстранени тези неясноти. Но самата КЗП няма законодателна инициатива и може единствено да води разговори с Министерството на финансите за евентуални промени.

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US