Знаете ли си правата като пасажер на борда на самолет? Наясно ли сте с това, какви са вашите права, ако полетът ви е отменен или закъснял? Имате ли идея, какво правите, когато получите парите си обратно, ситуациите, в които не избирате нищо? Нека поговорим за всичко това, без да попадате в стрес или паника, когато реално ви се случи:

Авиокомпаниите не са задължени да обезщетяват пътниците
По различни причини, заради времето или поради непредвидени ситуации се случва вашият полет да бъде отменен. Но знаете ли, какви са вашите права, ако полетът ви бъде отменен или закъснял, или когато получите парите си обратно и какви са ситуациите, в които нямате избор? Разберете, като прочетете нататък.

Какви са вашите права, ако полетът ви е отменен или закъснял?
Метеорологичните условия, като бури или възможни неизправности на самолета и т.н., могат да нарушат въздушния транспорт и това неизбежно може да доведе до отмяна на полети. За съжаление, независимо дали става дума за буря, механичен проблем или липса на персонал, винаги съществува риск полетът да бъде забавен или отменен.

Ако се случи да останете транзитно на полет, който е бил отменен или забавен от авиокомпанията, важно е да знаете какви са вашите права, в случай, че полетът ви бъде отменен или забавен.

Да вземем примера със Съединените американски щати и да започнем, като споменем, че през 2022 г. Министерството на транспорта на САЩ (DOT) стартира нов уебсайт за защита на потребителите в областта на авиацията, за да помогне на пътниците да разберат, какъв вид възстановяване или обезщетение трябва да предоставят авиокомпания в случай на отмяна или закъснение, което включва таблица на обезщетението, разбита по авиокомпания.

Авиокомпаниите не са задължени да обезщетяват пътниците, когато полетите са закъснели или отменени поради проблеми извън контрола на авиокомпанията. Такива причини може да са например лошо време. От тях също не се изисква да предоставят възстановяване на сумата, когато пътникът инициира анулиране или промяна на полета.

И все пак, законът на САЩ изисква възстановяване на средства, ако авиокомпанията отмени, забави или промени полет, или ако пътниците неволно бъдат преместени от някой полет или поради проблеми, произтичащи от авиокомпанията, като оперативни или лични проблеми. И тези правила важат и в европейските страни, така че е важно да знаете, какви права имате.

Когато получите парите си обратно, ако полетът ви е отменен или закъснял
Първото правило изисква авиокомпаниите незабавно да възстановяват разходите на клиентите, когато полетите са значително нарушени или закъснели. Авиокомпаниите ще трябва да възстановят на клиентите пълната цена на билета, включително таксите на авиокомпаниите, както и държавни данъци и такси.
На теория пътниците вече имат право на такова възстановяване, но на практика авиокомпаниите невинаги ги предлагат. И така, новото правило е особено в полза на рядко пътуващите, които може да са по-малко запознати с правата си.

Това правило, базирано на европейска директива CE 261, ще спести на клиентите притесненията да се занимават с чатбот или да завършат тромав процес на искове, за да получат възстановяванията, на които така или иначе имат право. Това разбира се, когато полетите не излитат по график.

Какви са ситуациите, в които не избирате нищо
Авиокомпаниите често предлагат на клиентите компенсация под формата на ваучери или мили със стойности, по-ниски от първоначалната цена на полета. И пътниците често трябва да се ангажират с агенти за обслужване на клиенти или чатботове, за да получат възстановяване на средствата, което може да ги накара да се откажат от процеса изцяло.

Както казахме в началото, ситуациите, в които не избирате нищо са, когато вие сте този, който по различни причини реши да отмени полета си или когато възникнат ситуации, които не са зависими от компанията, с която сте избрали да летите, ситуации, които могат да доведат до отмяна или забавяне на полета.

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US