Не бъдете безразлични! Споделете новината:

Данните на Федерацията на месопреработвателите показват, че близо 60% от свинското и 80% от говеждото месо на пазара в България са вносни. Това е проблем, който се дължи на няколко фактора и за решението на който са необходими действия.

В България традиционно най-консумираното месо е свинското, следвано от пилешкото, рибата, телешкото и агнешкото месо. В сравнение с другите европейски държави, българите консумират по-малко месо на глава от населението и се намират в края на класацията, съобщава БНТ.

Преобладаващата част от използваните меса – свинското и говеждото, се внасят в България поради слабото подпомагане на месодайното животновъдство и липсата на стимули за фермерите. Това води до намаляване на месодайните ферми.

Николай Димов, фермер от село Стефан Караджово в Ямболско, споделя своите проблеми. Преди три години той разполагаше с 1000 крави, днес техният брой е намален до едва 100 поради постоянните загуби, които търпи. Фермерът подчертава липсата на стимули за угояване на животните, като пример за Гърция посочва бонус от един евро на килограм тегло в кланицата, което не е практика в България. Освен това, подпомагането на една крава е неадекватно в сравнение с други животновъдни сектори.

Диляна Попова, директор на Асоциацията на месопреработвателите, отбелязва необходимостта от голяма кланица със съответната инфраструктура, която да улесни производството на месни продукти.

Така, въпреки че българското месо се предлага в малки количества по магазините, за преработка и колбаси се внасят тонове замразено вносно месо. Въпреки това, повечето потребители предпочитат българското и прясно месо, когато имат възможност.

В момента не е ясно какви стимули могат да бъдат предоставени за месодайното животновъдство в България, но се наблюдава интерес от страна на производителите на агнешко да останат на българския пазар за предстоящия Великден, което предполага наличие на достатъчни количества прясно агнешко на конкурентни цени.