Строителството на участъка „Бяла – Велико Търново“ от автомагистрала „Русе – Велико Търново“ ще струва на данъкоплатците рекордните 3,56 милиарда лева с ДДС. Това разкрива Иван Белчев в публикация в социалните мрежи, като прави паралел с Германия, където километър магистрала струва между 4 и 6 милиона евро за строителните дейности, а с всички съпътстващи разходи достига до 26,8 милиона евро.

Въпреки че цените на труда, материалите и процедурите в България са значително по-ниски, стойността на този участък се доближава до немските стандарти. Това поражда сериозни въпроси относно ефективността на разходването на обществените средства.

Съмнения около разходите
Според официалната обществена поръчка, публикувана от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), прогнозната стойност на проекта възлиза на 3 560 400 000 лева с ДДС. Тази сума включва проектиране, авторски надзор и строителство, но не и допълнителните 5% разходи, които могат да достигнат 178 020 000 лева.

Липсата на яснота относно реалната печалба на изпълнителите и механизма за индексиране на първоначалните цени предизвиква съмнения. Белчев определя този аспект като „тайнствен“, което създава впечатлението, че скритите бонуси и корекции остават извън общественото внимание.

Предизвикателства при строителството
„Това е един от най-сложните за строителство участъци в тази част на България. В Дунавската равнина са предимно льосови почви и изключително сложен терен. Тук има множество съоръжения, чието изграждане е много скъпо“, коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Иванов пред министър-председателя Желязков.

Любопитно е, че в документацията за обществената поръчка никъде не се споменава думата „льос“, въпреки че този вид почви са типични за региона. Това поражда опасения, че строителите могат да използват този факт като оправдание за допълнителни разходи, както вече се е случвало край Бяла.

Въпроси без отговор
Иван Белчев изразява съмнения относно прозрачността на проекта и е отправил три ключови парламентарни въпроса:

  • Какви са факторите за рекордно високата цена на километър за строителството?
  • Какъв ще бъде механизмът за разплащане с изпълнителите?
  • Ще бъде ли проведен независим одит или експертен анализ на прогнозната стойност?

Белчев обещава да продължи да търси отговори и да задава „неудобни въпроси“ към АПИ и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, настоявайки за повече прозрачност около проекта.

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US