Само за седмица традиционните продукти за Великден са поскъпнали с близо 8 процента, съобщават от Министерството на земеделието и храните. Именно това е една от причините за старта на новата инициатива „Великденска кошница“, която за първи път се реализира у нас. Целта ѝ е да осигури на потребителите достъп до основни великденски продукти като агнешко месо, яйца, козунаци и сладкарски изделия – на по-достъпни цени, но без компромис в качеството. Инициативата ще продължи до 19 април.

Същността ѝ е проста: търговците могат доброволно да предлагат тези стоки на по-ниски или поне стабилни цени, като участието им в кампанията ще бъде ясно обозначено в търговските обекти. От Министерството подчертават, че инициативата не е задължителна, а магазините нямат правно задължение да се включат.

От Съюза за модерна търговия, който обединява голяма част от големите търговски вериги, също коментираха инициативата. Те уточняват, че не координират ценовите политики на своите членове и всяка верига сама решава дали и как да участва, според своето портфолио и ценова стратегия.

Въпреки доброволния характер на кампанията, още в първия ден някои магазини се включиха активно. Според търговеца Михаела Миладинова, клиентският интерес е голям:

„Клиентите имат доста голям интерес към Великденската кошница. Имаме минимална надценка, което доста ги устройва. Още с влизането ни питат за традиционните великденски стоки – агнешко, козунаци, яйца. И веднага за цените.“

И потребителите останаха доволни от първите резултати.

„Много добра идея. Дано да е наистина реална и да си заслужава“, сподели един от купувачите.

Друг клиент отбеляза, че дори при наличие на надценка, тя е минимална и цените са доста конкурентни спрямо другите вериги. А трети потребител допълни:

„Това, което ми прави впечатление е, че продуктите във Великденската кошница освен, че са на ниски цени, са и българско производство.“

Не всички обаче са напълно удовлетворени от времето и мащаба на инициативата. От Асоциация „Активни потребители“ изразиха съмнение в нейната ефективност. Председателят Богомил Николов заяви:

„Идеята на Министерството на земеделието е доста закъсняла и е трябвало да се появи поне преди месец. Всички търговци вече са си направили планирането за празниците, направили са си поръчките, отпечатали са си брошурите. Едва ли ще имат времето да реагират и откликнат. Вторият голям въпрос е защо постоянно се фокусираме върху временни мерки. Това временно нещо ще има еднократен ефект. А какво правим през май? Трябват ни системни решения.“

Владимир Иванов пък определи включването в инициативата като „игри на добра воля“, оставяйки избора на самите търговци какво да включат в т.нар. „малка потребителска кошница“.

На този етап не е ясно кои от големите вериги официално ще приемат участието в инициативата, тъй като много от тях вече са обявили своите празнични промоции.

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US