Магистрала „Хемус“ често е обект на критики, но последните промени в организацията на движението предизвикаха сериозни въпроси относно ефективността на системите за пътна безопасност у нас. Според Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност, магистралата е пример за недобра организация и прекомерно натоварване на шофьорите с излишна информация.
Нови скоростни ограничения – повече безопасност или повече глоби?
От София до края на магистралата има 22 участъка с променен скоростен режим, което поставя под въпрос дали това е магистрала в истинския смисъл на думата. Вместо да улесняват движението, тези ограничения изглежда целят попълването на фонда за пътна безопасност, който към момента разполага с около 500 милиона лева неизразходвани средства.
По думите на Милчев, фондът се използва повече като търговско дружество, отколкото за реални подобрения на пътната безопасност. С тези средства се купуват коли и камери, които допълнително увеличават приходите в него, вместо да се инвестират в по-добра инфраструктура и мерки за предотвратяване на катастрофи.
Проблем с пътните знаци и човешкото възприятие
На пътя между София и Варна има над 2000 пътни знака, което според Милчев води до претоварване на шофьорите. „Ако пътуваме пет часа, мозъкът ни трябва да възприема около шест знака в минута. Няма човешки мозък, който може да поеме такава информация,“ подчертава експертът. Това води до неглижиране на знаците и създаване на рискови ситуации.
Основни причини за катастрофите
Експертите са единодушни, че човешката грешка е основният фактор за тежките катастрофи. Милчев изброява следните проблеми:
- Сбъркан скоростен режим, който често е непоследователен и объркващ.
- Неадекватна маркировка, която допринася за умората на шофьорите.
- Нулев контрол върху използването на мобилни телефони, което значително увеличава риска от инциденти.
Технологиите: помощ или заплаха?
Милчев предлага забрана на мобилните приложения, които предупреждават за местоположението на полицейски камери. Според него тези приложения саботират контрола и насърчават несъобразено шофиране.
Липсата на адаптация към българските условия
Докато България се опитва да прилага добри европейски практики, те често не се адаптират към местната реалност. Според Милчев, решенията трябва да бъдат съобразени със специфичните проблеми на българската инфраструктура, култура на шофиране и навици.
Извод
Магистрала „Хемус“ не само че не изпълнява основната си функция за бързо и безопасно пътуване, но се превръща в пример за системни проблеми в управлението на пътната инфраструктура. Експертите настояват за по-добра организация, реална адаптация на европейските практики и инвестиции, които решават същинските проблеми, а не просто увеличават глобите.
Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US