Европейската комисия предлага цялостно преразглеждане на правилата за пътна безопасност и регистрация на превозните средства, с цел по-добра защита на живота на пътя и по-чист въздух в Европейския съюз.
Новите предложения ще отразяват все по-широкото разпространение на електрически превозни средства и ще бъдат съобразени със съвременните технологии. Част от промените включват засилени проверки, включително годишни инспекции за автомобили и микробуси над 10 години, както и усъвършенствани методи за измерване на емисиите, с цел идентифициране на силно замърсяващи автомобили.
Предвижда се също така въвеждането на цифрови сертификати за регистрация и технически прегледи, по-лесен трансграничен обмен на данни и ефективна защита срещу измами, като подправяне на километропоказателите. Тези мерки ще улеснят живота и на хората, които временно пребивават в друга страна от ЕС.
Според оценка на Комисията, в периода 2026–2050 г. новите правила могат да спасят около 7000 живота и да предотвратят приблизително 65 000 сериозни наранявания. Европейската комисия подчертава, че това е част от ангажимента ѝ към „безопасна и устойчива мобилност“, като същевременно се запазва свободното движение на хора и стоки.
Целта – борба с остарели и опасни автомобили
Предложенията са насочени към остарелите и технически опасни автомобили, които често допринасят за пътни инциденти, смъртни случаи и сериозни наранявания. Текущите правила, последно обновени през 2014 г., не отразяват напълно технологичния напредък, включително въвеждането на системи за подпомагане на водача и нарастващия брой електрически коли.
Комисията посочва, че макар замърсяващите и шумни превозни средства да са малко на брой, те са отговорни за непропорционален дял от вредните емисии. Допълнително предизвикателство са и измамите с километропоказателите, които се улесняват от остарели практики и липса на трансгранично сътрудничество.
Какво включват новите правила?
Сред основните елементи на предложенията са:
– Адаптация към нови технологии: Периодични проверки на електрически автомобили и тестове за електронни системи за безопасност, включително целостта на софтуера, свързан с безопасността и емисиите.
– Откриване на превозни средства с високи емисии: Използване на усъвършенствани методи за анализ на ултрафини частици и NOx.
– Борба с измамите: Задължително въвеждане на показанията на километропоказателите в национални бази данни, достъпни трансгранично.
– Годишни инспекции: Задължителни за всички автомобили и микробуси над 10 години.
– Цифровизация: Издаване на електронни регистрационни и технически сертификати и улеснен обмен на данни между страните членки.
– Взаимно признаване на технически прегледи: Автомобили, преминали преглед в друга страна от ЕС, ще могат да използват документа до шест месеца.
– По-добро управление на техническите данни: Прегледните центрове ще имат по-лесен достъп до важна информация за превозните средства.
Какво предстои?
Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета в рамките на обичайната законодателна процедура. След тяхното одобрение, Комисията ще изготви съответните делегирани и изпълнителни актове.
Контекст: „Vision Zero“ – път към бъдеще без жертви
В рамките на своята стратегия за пътна безопасност до 2030 г., Европейската комисия се стреми да намали наполовина броя на жертвите и тежките наранявания, а до 2050 г. – да постигне почти нулев брой фатални случаи по пътищата на ЕС.
„Днешните предложения са ключов етап от визията за устойчива и интелигентна мобилност, обявена още през 2020 г.“, подчертават от Комисията. Последните данни от март 2025 г. показват спад на жертвите по пътищата, но напредъкът остава по-бавен от очакваното.

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US