Европейската комисия (ЕК) предлага нови правила за автомобилите, които включват затягане на техническите прегледи и въвеждане на цифрови сертификати за регистрация. Това е част от усилията на ЕС да подобри безопасността на пътищата и да намали рисковете, свързани с неизправни превозни средства.
Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Красимир Георгиев, подчерта, че независимо от подготовката или обучението на шофьора, неизправното моторно превозно средство (МПС) е сериозна опасност. Според него, „мерките трябва да бъдат сериозни“ и трябва да се промени цялата система на контрол върху техническите прегледи. Той смята, че отговорността за качеството на годишните прегледи не трябва да бъде размита. „Всички знаем колко бивши и сегашни служители, които отговарят за контрола, действат чрез подставени лица“, добавя Георгиев, като подчертава, че така се създава възможност за преминаване на неизправни автомобили.
Георгиев нарича това „грозна схема“, която трябва да бъде прекратена. Той допълва, че на българския държавен служител трябва да бъде ясно, че или ще бъде държавен служител, или частник, тъй като съществуването на тези две роли води до некачествени прегледи и изпити.
Автомобилният състезател и собственик на автосервиз, Румен Дунев, също коментира въпроса, като отбеляза, че средната възраст на автомобилите в ЕС е около 5-6 години, докато в България тя е над 17 години. Според него, с всички промени и дигитализация на техническите прегледи, фиктивното преминаване на прегледи е до голяма степен неутрализирано. Дунев твърди, че в последната година водачите значително са се дисциплинирали, като почти 95% от автомобилите, преминаващи през пунктовете, са изрядни. Въпреки това, той изрази притеснение, че ако мерките за затягане продължават да се прилагат, това може да доведе до намаляване на броя на автомобилите на пътя и дори до парализиране на автомобилния транспорт в България.
Румен Дунев също подкрепи идеята за дигитализация, като подчерта, че в момента в България липсва регулация на сервизната дейност. Той предложи създаването на регистър на автосервизите, в който всеки автосервиз да може да се регистрира безплатно, като по този начин се осигурява отговорност за извършените ремонти.
Красимир Георгиев допълни, че към момента на контрол подлежат само тези, които доброволно са се регистрирали към съответната община, че извършват такава дейност. „Тези, които не са регистрирани, работят в гаражи или пред блоковете, като никой не ги проверява“, посочи той.

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US