Държавната кампания за натиск върху цените на основните храни у нас стартира в сряда под името „Достъпно за вас“. Идеята, за която министърът на икономиката Богдан Богданов разказва вече доста седмици, остава неясна – дори не се знае кои хипермаркети са изявили готовност да се включат в начинанието, което предвижда на българите да бъдат предложени стоки с нормално качество, но на „изпилени“ цени. Евтините артикули – общо петдесетина, ще бъдат от всички основни стокови групи – мляко и сирене, хляб и печива, месо и колбаси, плодове и зеленчуци и т.н.
До момента Богданов не е съобщил кои големи вериги ще участват – явно ще трябва да го разберем сами, като отидем на пазар утре. До стоките, обхванати от „Достъпно за вас“, ще бъдат поставени табелки с логото на кампанията.
А докато държавата натиска бизнеса да предлага 50-ина евтини храни, хипермаркетите продължават с обичайните си „акции“ и „промоции“, при това в мащаби, на чийто фон кампанията „Достъпно за вас“ изглежда дребна, дори смехотворна.
Една от водещите търговски вериги например „засенчи“ инициативата на икономическото министерство, като пусна в понеделник 4000 стоки в акцията „Избери качество на ниска цена“ в цялата си мрежа в страната. В промоцията има например кисело мляко по 99 ст. Въпросните продукти, маркирани с жълти етикети, ще конкурират зелените на „Достъпно за вас“, ако веригата е партньор в държавната кампания. Подобно „състезание“ ще се получи и в други хипермаркети.
Остава неясно по какво „Достъпно за вас“ ще се различава от обичайните за търговските вериги акции на промоции и намаления.
Натрапва се усещането, че държавата се опитва да „отбие номера“, като имитира грижа за потребителите. Предстои да видим как точно ще се разгърне кампанията.
Възможно е министър Богданов да има план за наблюдение и анализ, който да помогне за разгадаване на мистерията на българските цени чрез по-пряко ангажиране на държавата в търговията с основни стоки. Защото не спираме да се чудим защо едно и също масло или месо е по-евтино в Германия и Испания и как така, когато борсовите котировки по света намаляват, у нас растат.
Още за „Достъпно за вас“
Цените на минимум петдесет хранителни стоки в големите търговски вериги, които са се включили в кампанията на Министерството на икономиката и индустрията, ще бъдат по-ниски от утре – 15 ноември. Те ще бъдат брандирани с логото на „Достъпно за вас“.
„Инициативата започва поетапно в партньорство с повечето от по-големите търговски вериги, като се водят разговори и с по-малки регионални такива. Целта е да се гарантират най-достъпните цени на дадени стоки от малката потребителска кошница“, обясни министър Богданов пред БТА.
„Всеки магазин, включил се в кампанията, ще може да поставя логото „Достъпно за вас“ на щанда до стоката с ниска цена на щанда, както и в рекламните брошури.
Засета планът е експериментът да продължи 8 месеца.
На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените. На следващ етап на сайта на ведомството потребителите ще могат да проверяват къде да намерят евтините стоки.
„На следващия етап започват разговори и с регионалните вериги и с малките магазини, за да стигне кампанията до всяко населено място“, уверява министърът.
Кои са стоките
„Достъпно за всеки обхваща следните продукти от малката потребителска кошница, отговарящи на обичайните изисквания за качество и съдържащи всички необходим продукти за разнообразно хранене:
– брашно, хляб, тестени изделия, макарони, захар, сол
– ориз, зрял боб, леща, грах, нахут,
– месо и месни продукти, включващи прясно свинско месо, прясно пилешко месо, риба, малотрайни колбаси, трайни колбаси, мляно месо (кайма),
– мляко, млечни продукти и яйца, включващи прясно мляко между 1 процент и 4 процента масленост, UHT млека, кисели млека, кашкавал, сирене бяло саламурено, извара, яйца,
– ябълки, грозде, цитрусови и южни плодове, други пресни и замразени плодове,
– домати, краставици, зеле, пипер, зрял лук, чесън, праз, кореноплодни, листни и други пресни зеленчуци, картофи, консервирани зеленчуци и продукти на зеленчукова основа, олио, зехтин, масло, маргарин.
Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US