Докато България въвежда религия в училище, Естония подготвя учениците за работа с изкуствен интелект

В момент, когато България подготвя въвеждането на задължителен учебен предмет „Добродетели и религии“, Естония прави решителна крачка към бъдещето. Учениците в прибалтийската страна вече получават безплатен достъп до водещи AI инструменти, като част от амбициозната програма AI Leap 2025.

Новината бележи рязък контраст между двете държави – докато в България образованието търси вдъхновение в миналото, Естония гради дигитална основа за следващите поколения. Програмата ще обхване 58 хиляди ученици и 5 хиляди учители, а още през септември първите 20 хиляди десетокласници и единадесетокласници ще започнат да работят с изкуствен интелект.

„Изкуственият интелект е променил завинаги света и образованието трябва да се адаптира към тези промени“, заяви естонският президент Алар Карис при обявяването на инициативата.

Естония напред, България изостава
Докато Естония затвърждава позицията си на лидер в образованието, България остава в дъното на европейските класации. Според международното изследване PISA 2022, естонските ученици заемат първо място в Европа по математика, наука и креативно мислене. По четене страната отстъпва само на Ирландия. България обаче е последна в ЕС по математика и предпоследна по четене.

Успехът на Естония не е случаен. Той се дължи на дългогодишна дигитална ориентация и високо доверие в учителите. Докато в България се обсъждат забрани за използване на телефони в клас, в Естония смартфоните са инструмент за учене.

„Би било абсурдно да кажем на 16-годишните да гласуват онлайн през телефона си, но да не го използват в училище за образование“, подчерта образователният министър Кристина Калас.

От механично запомняне към критично мислене
Естонският подход не се ограничава само до достъп до технологии. Целта е радикална промяна в образователната философия — от заучаване и повтаряне към развитие на критично мислене и решаване на реални проблеми. До 2027 г. всеки ученик и учител в страната трябва да има достъп до AI платформи, разработени в партньорство с компании като OpenAI и Anthropic.

Същевременно в България се въвежда нов задължителен предмет от първи клас, фокусиран върху религии и морални ценности. Министър Красимир Вълчев аргументира решението с нуждата от „формиране на добродетели и морални устои у децата“.

Два различни пътя към бъдещето
Сблъсъкът между двата образователни модела е очевиден. Естония избира иновации, адаптивност и дигитална грамотност. България – традиции, нравственост и връщане към корените. И макар и двата подхода да имат своите аргументи, резултатите ясно показват кой модел засега подготвя по-добре младите хора за 21-ви век.

Докато естонските ученици ще учат как да прилагат изкуствения интелект в решаването на реални житейски и професионални задачи, техните български връстници ще усвояват религиозни доктрини. Въпросът, който остава, е: кой път води към едно по-успешно и адекватно бъдеще?

By Дамян Иванов

Главен редактор – Дамян Иванов Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG Контакти – Имейл: [email protected] За нас / ABOUT US