Застрахователният сектор продължава да бъде най-чест обект на потребителско недоволство, като 60% от всички жалби, подадени в Комисията за финансов надзор (КФН) през първото тримесечие на 2025 г., са именно към него. Това сочат данните от информационния бюлетин на регулатора, който обобщава сигналите на потребители на небанкови финансови продукти и услуги.
След застраховането, осигурителният сектор събира около 8% от оплакванията, а инвестиционният – 6%. Забележителен е и делът на жалбите – приблизително 25%, които не попадат в регулаторния обхват на КФН.
Новият тримесечен бюлетин ще информира регулярно за тенденциите при жалбите и ще анализира основните поводи за тях. От КФН подчертават, че основната цел е „превенция на неблагоприятни ситуации и по-добра защита на правата на потребителите в трите ключови сектора – застраховане, осигуряване и инвестиции“, съобщава Pariteni.
Най-честите причини за жалби в застрахователния сектор са свързани със застраховка „Гражданска отговорност“ и имуществената застраховка „Автокаско“. Докато ГО е задължителна за всички собственици на моторни превозни средства, „Автокаско“ е една от най-популярните доброволни полици, сключвани от гражданите.
При здравните застраховки основен повод за недоволство е отказът за изплащане на обезщетение при настъпване на застрахователно събитие, особено в случаите, когато заболяването е било диагностицирано преди началото на застрахователния договор.
КФН напомня на потребителите да бъдат внимателни. Важно е да се запознаят с преддоговорната информация и ясно да разберат какви рискове покрива полицата и какви са изключенията. От особено значение е и честното попълване на здравната декларация, тъй като при възникнало събитие застрахователят има право на достъп до здравното досие на клиента.
В осигурителния сектор най-много жалби постъпват заради прехвърляне на участие от един осигурителен фонд към друг без знанието или съгласието на осигурения. Това не само създава сериозни рискове за потребителите, но в някои случаи може да се тълкува и като документно престъпление.
Затова КФН напомня: не предоставяйте личните си данни на случайни лица и винаги четете внимателно документите, които подписвате.
При инвестиционните услуги най-честите сигнали са срещу нелицензирани дружества, които предлагат инвестиции без необходимата правна регистрация. Потребителите трябва да бъдат особено внимателни и да проверяват дали компанията, с която възнамеряват да работят, притежава валиден лиценз за подобна дейност.

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US