Потребителите имат право да върнат закупени през интернет стоки в рамките на 14 дни, дори ако те са втора употреба. Въпреки че не са нови, тези продукти разполагат със законова гаранция до две години, която покрива скритите дефекти, съществували към момента на продажбата. Това подчерта основателят на платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в ефира на Euronews Bulgaria, коментирайки скорошно изследване на Европейската комисия по темата.
Чести нарушения при онлайн търговията
Европейската комисия ежегодно провежда проучвания, в които участват националните контролни органи на държавите членки. Целта им е да установят нарушения на потребителското законодателство – от липса на информация до нелоялни търговски практики.
„При 52% от проверените над 350 онлайн търговци са установени нередности. Около 40% не са информирали правилно клиентите за правото им да върнат стоката в 14-дневен срок, а 45% не са предоставили ясни указания за процедурата по връщане на дефектни продукти в рамките на двугодишната гаранция. Допълнително, 57% от онлайн магазините не спазват задължението за предоставяне на минимална едногодишна гаранция за стоки втора употреба. Нарушенията най-често се срещат при продукти като дрехи, електроника, спортно оборудване, градински инструменти, книги, играчки и мебели“, разясни Руменова.
Как стои въпросът в България?
В рамките на проучването в България са проверени девет сайта, но в доклада на Комисията за защита на потребителите липсва информация за установените нарушения. Въпреки това, данните за страната са включени в общата европейска статистика.
„Част от хората, които купуват стоки втора употреба, са в по-неблагоприятно икономическо положение и могат да бъдат определени като уязвима група потребители. Нарушаването на техните права чрез подвеждаща информация или липса на задължителни детайли не само е незаконно, но и неетично“, коментира експертът.
Екологичен аспект на онлайн пазаруването
Освен финансовата страна, покупките на стоки втора употреба имат и екологично измерение. Все повече хора избират такива продукти, за да намалят отпадъците и вредите върху природата. Въпреки това, проучването на Европейската комисия разкрива и проблеми в този аспект – 20% от проверените електронни магазини не са предоставили достатъчно доказателства за твърденията си относно екологосъобразността на своите продукти, а 28% са разпространили подвеждаща или невярна информация за тяхното въздействие върху околната среда.
Според европейското законодателство минималният срок за рекламация е една година, но някои държави, включително България, са възприели по-дълъг – до две години. Затова потребителите трябва да бъдат внимателни и добре информирани за своите права при онлайн пазаруване. *СНИМКАТА Е ИЛЮСТРАТИВНА

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US