Шофьори с чуждестранни регистрации все по-често демонстрират безотговорно поведение по българските пътища, като се възползват от слабости в административнонаказателната система. Според информация на Telegraph.bg, настоящите процедури почти изключват възможността за ефективно санкциониране на чужденци, които нарушават правилата за движение у нас.
Експертите са категорични, че основната причина се крие в двуразовия административен процес, който просто не работи в случаи, когато нарушителят е временно в страната.
„Проблемът е много сериозен. До 90% от чужденците нарушители по пътищата у нас се измъкват без санкция“, коментира Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Пропуски в системата
Процедурата за налагане на наказание включва първо съставяне на акт, който може да бъде обжалван в тридневен срок. След това, в рамките на 30 дни, МВР трябва да издаде наказателно постановление, което също подлежи на обжалване в 14-дневен срок. Докато за българските шофьори тази процедура е приложима, при чужденци тя се обезсмисля, тъй като често напускат страната преди тя да завърши.
„Това е причината турци, румънци и други чужденци да карат като луди у нас и да създават рискове от катастрофи. Просто знаят, че няма да бъдат глобени“, обяснява Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ).
Още по-сложна става ситуацията при дистанционно засечени нарушения с камери. МВР трябва първо да отправи запитване към съответната държава за собственика на автомобила, след което да изпрати глобата по пощата – процес, съпътстван от високи такси и значително забавяне. Ако не бъде платена до две години и половина, фишът се погасява по давност.
Какво предлагат експертите
Сред предложенията за решаване на проблема е възможността КАТ да събира глоби директно на пътя. Това изисква отпадане на вариращите санкции за едно и също нарушение, за да има яснота и прозрачност. За да се избегне корупция, Георгиев настоява униформените служители да бъдат оборудвани с постоянно работещи камери на телата си.
Друга идея е да се въведе практика, при която чужденци не могат да напуснат страната, ако имат неплатени глоби – модел, подобен на този в Турция.
Интересно е, че Законът за автомобилните превози, прилаган от ДАИ, вече осигурява по-ефективен контрол над чуждестранните шофьори. При него глобите се налагат веднага, а водачите не могат да продължат пътуването си, преди да ги заплатят.
Статистика и липса на прозрачност
По данни на Българското обединение на шофьорите, за последната година са издадени над 708 000 електронни фиша за превишена скорост от автомобили с чужда регистрация. Въпреки това, няма яснота колко от тях са били реално връчени и платени.
МВР отказва да предостави конкретни данни относно броя на актовете срещу чуждестранни водачи с аргумента, че „технически е сложно“ да се осигури такава информация в кратки срокове.

Главен редактор – Дамян Иванов
Роден през 1998г. От град Варна. Започнал работа като редактор в местна медия от 2016 до 2019г. От 2019-та година работи като главен редактор в Novinarnik.BG
Контакти –
Имейл: [email protected]
За нас / ABOUT US